Решения Кодекси, споразумения и други Становища Декларации Актове за публично обсъждане Защита на личните данни Невръчени актове
СЕМ за потребителите
Публичен регистър
Решение на СЕМ № 15-00-59 от 08.04.2002 г.
Начало » Актове на СЕМ » Решение на СЕМ № 15-00-59 от 08.04.2002 г.
20 Ноември 2003
гр.София, 08.04.2002 год.
Съветът за електронни медии в състав: председател – доц.д-р Маргарита Пешева, и членове: Анна Хаджиева, доц. Георги Лозанов, доц.д-р Лилия Райчева, Мария Стефанова, Райчо Райков, Стефан Димитров, Тома Иванов и Юлиана Тончева при участието на секретар-протоколиста Михаела Йоргова, разгледа на редовно заседание на 08.04.2002 г. предложение за решение относно начина, по който ще прилага чл. 72, ал. 2 и 3, чл. 89 и чл. 92 от Закона за радиото и телевизията (ЗРТ), докладвано от Веселина Петрова, началник на отдел “Правен”, и Стефан Красимиров, началник на отдел “Телевизионен мониторинг”.
За да се произнесе по направеното предложение, Съветът за електронни медии обсъди направените доводи в писмените и устните становища на експерти от отделите “Телевизионен мониторинг”, “Радиомониторинг” и “Правен”, и приема следното:
I. По прилагането на чл. 72, ал. 2 и 3 от ЗРТ.
Чл. 72, ал. 2 от ЗРТ съдържа оправомощаваща правна норма, която по общ начин разрешава спонсорирането на отделни програми и предавания на радио- и телевизионните оператори. Ал. 3 на същия член предвижда спонсорирането да се извършва съгласно условията, предвидени в ЗРТ. Тези условия са установени в раздел III на Глава четвърта от ЗРТ, който обаче визира само спонсорирането на предавания. Никъде в закона за радиото и телевизията не са определени условия за спонсориране на програми.
При това положение и съгласно чл. 46, ал. 2, изр. първо от Закона за нормативните актове следва да се приложат по аналогия на закона Раздел III от Глава четвърта на Закона за радиото и телевизията и Европейската конвенция за трансгранична телевизия (Ратифицирана със закон - ДВ бр. 117 от 1997 г.; обнародвана ДВ, бр. 32 от 1999 г., в сила от 01.07.1999 г.).
Чл. 17 ЕКТТ определя, че когато една програма е спонсорирана изцяло или отчасти, тя трябва да бъде ясно идентифицирана като такава и по подходящ начин в началото и/или в края на програмата. Идентифицирането следва да се осъществи по реда на чл. 92, ал. 2 от ЗРТ – чрез споменаване, представяне или обозначаване по друг начин на името на спонсора и/или неговата търговска марка само в началото и/или в края на програмата. Съдържанието и съставянето на тази програма не трябва в никакъв случай да бъдат повлияни от спонсора по начин, който да наруши отговорността и редакторската независимост на предаващия по отношение на програмата. Спонсорираните програми не трябва да подтикват към продажба, купуване или наемане на стоки или услуги на спонсора или на трето лице, особено чрез споменаване на тези стоки или услуги в такива програми.
Според чл. 18 ЕКТТ програмите не могат да бъдат спонсорирани от физически или юридически лица, чиято основна дейност е производството и продажбата на стоки или предоставянето на услуги, рекламирането на които е забранено. В същия смисъл е и разпоредбата на чл. 90, ал. 2 от ЗРТ. Забранено е спонсорирането на новини, на политически и икономически предавания, които съдържат анализи и коментари или чиято тематика е сходна с предмета на дейност на спонсора – чл. 18, ал. 2 ЕКТТ и чл 90, ал. 3 от ЗРТ. По тази причина е недопустимо радио- или телевизионна програма, която съдържа новини, политически и икономически предавания, които съдържат анализи и коментари или чиято тематика е сходна с предмета на дейност на спонсора, да бъде спонсорирана изцяло, защото това би означавало да се спонсорират и съдържащите се в нея забранени за спонсориране предавания. Такава програма може да бъде спонсорирана само отчасти, и то индиректно – чрез спонсорирането на отделни предавания по реда на раздел III от Глава четвърта на ЗРТ.
Не могат да бъдат спонсори на програми физически или юридически лица, чиято основна дейност е производството и продажбата на стоки или предоставянето на услуги, рекламирането на които е забранено, политически партии и организации или религиозни организации (чл. 90, ал. 1 от ЗРТ). Това е така, понеже спонсорът на програма е същевременно спонсор и на всички предавания, които се съдържат в нея.
II. По прилагането на чл. 89 от ЗРТ.
Чл. 89 от ЗРТ урежда обхвата на спонсорирането на отделните предавания: изцяло или отчасти. Това означава, че спонсорът може да даде своя принос както за пълното директно или индиректно финансиране на предаването, така и за финансиране на част от предаването или на отделна дейност по неговото създаване (предоставяне на декор, транспорт, техника и т.н.).
Тази норма не определя начина на представяне на името и/или търговската марка на спонсора.
III. По прилагането на чл. 92 от ЗРТ.
Ал. 1 на чл. 92 от ЗРТ забранява спонсорираните предавания да призовават към
продажба, купуване или използване на стоки и услуги на спонсора или на трето лице, особено чрез споменаване на тези стоки и услуги в предаванията. По същество това означава, че в предаванията не се допускат призиви към аудиторията да сключва сделки или да извършва фактически действия със стоки и услуги на спонсора или на трето лице. Споменаването на стоки и услуги в предаванията е частен случай на подобен призив. Под “споменаване” следва да се разбира не само вербалното назоваване на стока или услуга, но и изписването на техните названия, качества и т.н. на телевизионния екран. Показването на самата стока в предаването, например при връчването на награди в телевизионните игри, не е споменаване по смисъла на закона.
Същевременно, Съветът за електронни медии намира, че прекъсването на спонсорирано предаване с реклама на стоки или услуги на спонсора или на трето лице не нарушава чл. 92, ал. 1 от ЗРТ, тъй като рекламата, прекъсваща предаването, не е част от него. Противното разбиране би довело до обща забрана за включване на реклами в спонсорирано предаване, каквато цел законодателят няма - иначе изрично би я формулирал наред със забраните за прекъсване с реклама на детски предавания, документални филми, новини, анализи и коментари, и др. В този смисъл Съветът за електронни медии счита, че е допустимо спонсорирано предаване да се прекъсва с реклама на стоки и услуги на спонсора или на трето лице при спазване на правилата относно рекламата.
Чл. 92, ал. 2 от ЗРТ урежда начина, по който се обявява името и/или търговската марка на спонсора. Независимо дали предаването е спонсорирано изцяло или отчасти, името и/или търговската марка на спонсора се споменава, представя или обозначава по друг начин само в началото и/или в края на спонсорираното предаване. Тази разпоредба е императивна и означава, че само в началото и/или в края на предаването може да се представи само името и/или търговската марка на спонсора. Недопустимо е представянето на стока или услуга на спонсора: това би нарушило чл. 92, ал. 1 и 2 или чл. 82, ал. 1 от ЗРТ - в зависимост от начина, формата и съдържанието на представянето. Законът не допуска представянето на името и/или търговската марка на спонсора извън началото и/или края на спонсорираното предаване. Подобно представяне следва да се счита за реклама и към него да се прилагат правилата на ЗРТ относно рекламирането. Но ако в особената форма на рекламирането – самопромоцията, в която радио- или телевизионният оператор рекламира своите собствени стоки, услуги или програми, бъде обявено името и/или търговската марка на спонсор, това ще конвертира самопромоцията в обща форма на реклама, защото тя ще осъществи хипотезата на легалното определение за реклама в §1, т. 12 от ДР на ЗРТ. В частност за нея няма да се отнасят изключенията по чл. 74, ал. 2 и чл. 86 от ЗРТ, т.е. тя ще бъде ограничена по времетраене.
Предвид гореизложеното и на основание чл. 32, ал. 4 от ЗРТ, изречение второ от Закона за радиото и телевизията, Съветът за електронни медии
РЕШИ:
1. Името и/или търговската марка на спонсора на радио- или телевизионна програма трябва задължително да бъдат представени, и то само в началото и/или в края на програмата.
2. Недопустимо е да бъде спонсорирана програма, в която има новини, политически и икономически предавания, които съдържат анализи и коментари или чиято тематика е сходна с предмета на дейност на спонсора.
3. Спонсорираните програми не трябва да подтикват към продажба, купуване или наемане на стоки или услуги на спонсора или на трето лице, особено чрез споменаване на тези стоки или услуги в такива програми.
4. Не могат да бъдат спонсори на програма физически или юридически лица, чиято основна дейност е производството и продажбата на стоки или предоставянето на услуги, рекламирането на които е забранено, политически партии и организации или религиозни организации.
5. Спонсорът може да даде своя принос както за пълното директно или индиректно финансиране на отделно предаване, така и за финансиране на част от предаването или на отделна дейност по неговото създаване.
6. Под “споменаване” по смисъла на чл. 92, ал. 1 от ЗРТ следва да се разбира не само вербалното назоваване на стока или услуга, но и изписването им на телевизионния екран. Показването в спонсорираното предаване на стока, доколкото не може да се разпознае като стока на спонсора по търговска марка, промишлен дизайн или по друг начин, не е споменаване по смисъла на чл. 92, ал. 1 от ЗРТ.
7. Прекъсването на спонсорирано предаване с реклама на стоки и услуги на спонсора или на трето лице не нарушава чл. 92, ал. 1 от ЗРТ.
8. Името и/или търговската марка на спонсора на предаване задължително се споменава, представя или обозначава по друг начин само в началото и/или в края на спонсорираното предаване. Споменаването, представянето или обозначаването по друг начин на стоки или услуги наред с или вместо името и/или търговската марка на спонсора е нарушение на закона.
9. Споменаването, представянето или обозначаването по друг начин на името и/или търговската марка на спонсора на едно предаване в реклама не нарушава закона.
10. Споменаването, представянето или обозначаването по друг начин на името и/или търговската марка на спонсора на едно предаване в самопромоция превръща самопромоцията в обща форма на реклама, за която важат всички правила на ЗРТ относно рекламата.
Съветът за електронни медии в състав: председател – доц.д-р Маргарита Пешева, и членове: Анна Хаджиева, доц. Георги Лозанов, доц.д-р Лилия Райчева, Мария Стефанова, Райчо Райков, Стефан Димитров, Тома Иванов и Юлиана Тончева при участието на секретар-протоколиста Михаела Йоргова, разгледа на редовно заседание на 08.04.2002 г. предложение за решение относно начина, по който ще прилага чл. 72, ал. 2 и 3, чл. 89 и чл. 92 от Закона за радиото и телевизията (ЗРТ), докладвано от Веселина Петрова, началник на отдел “Правен”, и Стефан Красимиров, началник на отдел “Телевизионен мониторинг”.
За да се произнесе по направеното предложение, Съветът за електронни медии обсъди направените доводи в писмените и устните становища на експерти от отделите “Телевизионен мониторинг”, “Радиомониторинг” и “Правен”, и приема следното:
I. По прилагането на чл. 72, ал. 2 и 3 от ЗРТ.
Чл. 72, ал. 2 от ЗРТ съдържа оправомощаваща правна норма, която по общ начин разрешава спонсорирането на отделни програми и предавания на радио- и телевизионните оператори. Ал. 3 на същия член предвижда спонсорирането да се извършва съгласно условията, предвидени в ЗРТ. Тези условия са установени в раздел III на Глава четвърта от ЗРТ, който обаче визира само спонсорирането на предавания. Никъде в закона за радиото и телевизията не са определени условия за спонсориране на програми.
При това положение и съгласно чл. 46, ал. 2, изр. първо от Закона за нормативните актове следва да се приложат по аналогия на закона Раздел III от Глава четвърта на Закона за радиото и телевизията и Европейската конвенция за трансгранична телевизия (Ратифицирана със закон - ДВ бр. 117 от 1997 г.; обнародвана ДВ, бр. 32 от 1999 г., в сила от 01.07.1999 г.).
Чл. 17 ЕКТТ определя, че когато една програма е спонсорирана изцяло или отчасти, тя трябва да бъде ясно идентифицирана като такава и по подходящ начин в началото и/или в края на програмата. Идентифицирането следва да се осъществи по реда на чл. 92, ал. 2 от ЗРТ – чрез споменаване, представяне или обозначаване по друг начин на името на спонсора и/или неговата търговска марка само в началото и/или в края на програмата. Съдържанието и съставянето на тази програма не трябва в никакъв случай да бъдат повлияни от спонсора по начин, който да наруши отговорността и редакторската независимост на предаващия по отношение на програмата. Спонсорираните програми не трябва да подтикват към продажба, купуване или наемане на стоки или услуги на спонсора или на трето лице, особено чрез споменаване на тези стоки или услуги в такива програми.
Според чл. 18 ЕКТТ програмите не могат да бъдат спонсорирани от физически или юридически лица, чиято основна дейност е производството и продажбата на стоки или предоставянето на услуги, рекламирането на които е забранено. В същия смисъл е и разпоредбата на чл. 90, ал. 2 от ЗРТ. Забранено е спонсорирането на новини, на политически и икономически предавания, които съдържат анализи и коментари или чиято тематика е сходна с предмета на дейност на спонсора – чл. 18, ал. 2 ЕКТТ и чл 90, ал. 3 от ЗРТ. По тази причина е недопустимо радио- или телевизионна програма, която съдържа новини, политически и икономически предавания, които съдържат анализи и коментари или чиято тематика е сходна с предмета на дейност на спонсора, да бъде спонсорирана изцяло, защото това би означавало да се спонсорират и съдържащите се в нея забранени за спонсориране предавания. Такава програма може да бъде спонсорирана само отчасти, и то индиректно – чрез спонсорирането на отделни предавания по реда на раздел III от Глава четвърта на ЗРТ.
Не могат да бъдат спонсори на програми физически или юридически лица, чиято основна дейност е производството и продажбата на стоки или предоставянето на услуги, рекламирането на които е забранено, политически партии и организации или религиозни организации (чл. 90, ал. 1 от ЗРТ). Това е така, понеже спонсорът на програма е същевременно спонсор и на всички предавания, които се съдържат в нея.
II. По прилагането на чл. 89 от ЗРТ.
Чл. 89 от ЗРТ урежда обхвата на спонсорирането на отделните предавания: изцяло или отчасти. Това означава, че спонсорът може да даде своя принос както за пълното директно или индиректно финансиране на предаването, така и за финансиране на част от предаването или на отделна дейност по неговото създаване (предоставяне на декор, транспорт, техника и т.н.).
Тази норма не определя начина на представяне на името и/или търговската марка на спонсора.
III. По прилагането на чл. 92 от ЗРТ.
Ал. 1 на чл. 92 от ЗРТ забранява спонсорираните предавания да призовават към
продажба, купуване или използване на стоки и услуги на спонсора или на трето лице, особено чрез споменаване на тези стоки и услуги в предаванията. По същество това означава, че в предаванията не се допускат призиви към аудиторията да сключва сделки или да извършва фактически действия със стоки и услуги на спонсора или на трето лице. Споменаването на стоки и услуги в предаванията е частен случай на подобен призив. Под “споменаване” следва да се разбира не само вербалното назоваване на стока или услуга, но и изписването на техните названия, качества и т.н. на телевизионния екран. Показването на самата стока в предаването, например при връчването на награди в телевизионните игри, не е споменаване по смисъла на закона.
Същевременно, Съветът за електронни медии намира, че прекъсването на спонсорирано предаване с реклама на стоки или услуги на спонсора или на трето лице не нарушава чл. 92, ал. 1 от ЗРТ, тъй като рекламата, прекъсваща предаването, не е част от него. Противното разбиране би довело до обща забрана за включване на реклами в спонсорирано предаване, каквато цел законодателят няма - иначе изрично би я формулирал наред със забраните за прекъсване с реклама на детски предавания, документални филми, новини, анализи и коментари, и др. В този смисъл Съветът за електронни медии счита, че е допустимо спонсорирано предаване да се прекъсва с реклама на стоки и услуги на спонсора или на трето лице при спазване на правилата относно рекламата.
Чл. 92, ал. 2 от ЗРТ урежда начина, по който се обявява името и/или търговската марка на спонсора. Независимо дали предаването е спонсорирано изцяло или отчасти, името и/или търговската марка на спонсора се споменава, представя или обозначава по друг начин само в началото и/или в края на спонсорираното предаване. Тази разпоредба е императивна и означава, че само в началото и/или в края на предаването може да се представи само името и/или търговската марка на спонсора. Недопустимо е представянето на стока или услуга на спонсора: това би нарушило чл. 92, ал. 1 и 2 или чл. 82, ал. 1 от ЗРТ - в зависимост от начина, формата и съдържанието на представянето. Законът не допуска представянето на името и/или търговската марка на спонсора извън началото и/или края на спонсорираното предаване. Подобно представяне следва да се счита за реклама и към него да се прилагат правилата на ЗРТ относно рекламирането. Но ако в особената форма на рекламирането – самопромоцията, в която радио- или телевизионният оператор рекламира своите собствени стоки, услуги или програми, бъде обявено името и/или търговската марка на спонсор, това ще конвертира самопромоцията в обща форма на реклама, защото тя ще осъществи хипотезата на легалното определение за реклама в §1, т. 12 от ДР на ЗРТ. В частност за нея няма да се отнасят изключенията по чл. 74, ал. 2 и чл. 86 от ЗРТ, т.е. тя ще бъде ограничена по времетраене.
Предвид гореизложеното и на основание чл. 32, ал. 4 от ЗРТ, изречение второ от Закона за радиото и телевизията, Съветът за електронни медии
РЕШИ:
1. Името и/или търговската марка на спонсора на радио- или телевизионна програма трябва задължително да бъдат представени, и то само в началото и/или в края на програмата.
2. Недопустимо е да бъде спонсорирана програма, в която има новини, политически и икономически предавания, които съдържат анализи и коментари или чиято тематика е сходна с предмета на дейност на спонсора.
3. Спонсорираните програми не трябва да подтикват към продажба, купуване или наемане на стоки или услуги на спонсора или на трето лице, особено чрез споменаване на тези стоки или услуги в такива програми.
4. Не могат да бъдат спонсори на програма физически или юридически лица, чиято основна дейност е производството и продажбата на стоки или предоставянето на услуги, рекламирането на които е забранено, политически партии и организации или религиозни организации.
5. Спонсорът може да даде своя принос както за пълното директно или индиректно финансиране на отделно предаване, така и за финансиране на част от предаването или на отделна дейност по неговото създаване.
6. Под “споменаване” по смисъла на чл. 92, ал. 1 от ЗРТ следва да се разбира не само вербалното назоваване на стока или услуга, но и изписването им на телевизионния екран. Показването в спонсорираното предаване на стока, доколкото не може да се разпознае като стока на спонсора по търговска марка, промишлен дизайн или по друг начин, не е споменаване по смисъла на чл. 92, ал. 1 от ЗРТ.
7. Прекъсването на спонсорирано предаване с реклама на стоки и услуги на спонсора или на трето лице не нарушава чл. 92, ал. 1 от ЗРТ.
8. Името и/или търговската марка на спонсора на предаване задължително се споменава, представя или обозначава по друг начин само в началото и/или в края на спонсорираното предаване. Споменаването, представянето или обозначаването по друг начин на стоки или услуги наред с или вместо името и/или търговската марка на спонсора е нарушение на закона.
9. Споменаването, представянето или обозначаването по друг начин на името и/или търговската марка на спонсора на едно предаване в реклама не нарушава закона.
10. Споменаването, представянето или обозначаването по друг начин на името и/или търговската марка на спонсора на едно предаване в самопромоция превръща самопромоцията в обща форма на реклама, за която важат всички правила на ЗРТ относно рекламата.