Решения Кодекси, споразумения и други Становища Декларации Актове за публично обсъждане Защита на личните данни Невръчени актове
СЕМ за потребителите
Публичен регистър
Решение на СЕМ № 15-00-30 от 12.05.2003 г.
Начало » Актове на СЕМ » Решение на СЕМ № 15-00-30 от 12.05.2003 г.
24 Ноември 2003
Р Е Ш Е Н И Е
№ 15-00-30
гр.София,12.05.2003 г.
СЪВЕТЪТ ЗА ЕЛЕКТРОННИ МЕДИИ на проведена публична дискусия и на свои заседания на 24.04.2003 г. и на 12.05.2003 г. обсъди прилагането на разпоредбите за спонсорството в Закона за радиото и телевизията и в Европейската конвенция за трансгранична телевизия.
Разпоредбата на чл. 92, ал.2 от ЗРТ предвижда следното: “Името на спонсора и/или търговската му марка се споменава, представя или обозначава по друг начин само в началото и/или в края на предаването.”
Съветът за електронни медии е обсъдил подробно прилагането на тази разпоредба в свое решение № 15-00-59 от 08.04.2002 г., което решение не е обжалвано и е влязло в сила.
Напоследък поради бързото развитие в меийните практики много от операторите започнаха да представят части от рекламни клипове като спонсорски заставки. Това създаде необходимост Съветът за електронни медии като регулационен орган в тази област да допълни и измени своето решение от 2002 г.
В тази връзка СЕМ отново смята за необходимо да подчертае, че императивният характер на нормата на чл. 92, ал.2 от ЗРТ не дава възможност за разширително тълкуване. Поради това операторите следва да спазват точно разпоредбата, като споменават, представят или обозначават името и/или търговската марка на спонсора само в началото и/или в края на предаването.
В чл. 17 от ЕКТТ е поставено изискването когато една програма или серия от програми е спонсорирана изцяло или отчасти, тя да бъде ясно идентифицирана като такава по подходящ начин в началото и/или в края на програмата. СЕМ съобрази и Обяснителния доклад към ревизираната ЕКТТ, където също се подчертава необходимостта от ясно идентифициране на спонсорираните програми с цел защита на потребителите.
Като съобрази легалната дефиниция за спонсорство, дадена в Допълнителната разпоредба §1 т. 20 от ЗРТ, СЕМ разгледа начина, по който следва да се представя спонсорът в т.нар. “спонсорски заставки”.
За разлика от рекламата, при излъчването на която основната цел е да насърчи продажбата на стоки и услуги на реламиращия, при спонсорството основната цел е популяризиране в обществото на името, търговската марка, репутацията, дейността или продукцията на спонсора.
Поради това както ЕКТТ, така и ЗРТ, не допускат спонсорираните програми или предавания да подтикват към закупуване на стоки или услуги на спонсора, особено чрез споменаване на тези стоки и услуги в спонсорираните програми, респ. предавания. Ето защо не следва при представянето на спонсора да присъства т.нар. “рекламен апел”, тъй като това би противоречало на императивни правни норми и не съответства на целта на закона.
От друга страна е недопустимо да бъдат изтъквани качествата на продуктите на спонсора, тъй като това би насърчило потребителите към закупуване на тези стоки и усуги и би превърнало спонсорството в реклама.
Съветът за електронни медии смята за необходимо да изброи някои от възможните варианти, които не следва да присъстват при представянето на спонсора, като отмени изречение второ от т.8 и допълни с ново изречение второ т. 8 към решение № 15-00-59 от 08.04.2002 г. В останалата част решението не се изменя и остава в сила.
Предвид изложеното и на основание чл. 32, ал.2 във връзка с чл. 32, ал.4, предл.2 от ЗРТ Съветът за електронни медии
Р Е Ш И:
Изменя и допълва решение № 15-00-59 от 08.04.2002 г., както следва:
1. Изречение второ от т.8 се отменя.
2. Създава се ново изречение второ на т.8 със следното съдържание:
Изречение второ: “При представянето на спонсора от радио- и телевизионните оператори не може да присъства:
покана за закупуване на продукти или ползване на услуги на спонсора;
споменаване или изтъкване по друг начин на качества на продукти или ползване на услуги на спонсора;
адрес, телефон или други форми за контакт, подпомагащи придобиването на продукт или ползване на услуга на спонсора;
В останалата част решение № 15-00-59 от 08.04.2002 г. не се изменя и остава в сила.
№ 15-00-30
гр.София,12.05.2003 г.
СЪВЕТЪТ ЗА ЕЛЕКТРОННИ МЕДИИ на проведена публична дискусия и на свои заседания на 24.04.2003 г. и на 12.05.2003 г. обсъди прилагането на разпоредбите за спонсорството в Закона за радиото и телевизията и в Европейската конвенция за трансгранична телевизия.
Разпоредбата на чл. 92, ал.2 от ЗРТ предвижда следното: “Името на спонсора и/или търговската му марка се споменава, представя или обозначава по друг начин само в началото и/или в края на предаването.”
Съветът за електронни медии е обсъдил подробно прилагането на тази разпоредба в свое решение № 15-00-59 от 08.04.2002 г., което решение не е обжалвано и е влязло в сила.
Напоследък поради бързото развитие в меийните практики много от операторите започнаха да представят части от рекламни клипове като спонсорски заставки. Това създаде необходимост Съветът за електронни медии като регулационен орган в тази област да допълни и измени своето решение от 2002 г.
В тази връзка СЕМ отново смята за необходимо да подчертае, че императивният характер на нормата на чл. 92, ал.2 от ЗРТ не дава възможност за разширително тълкуване. Поради това операторите следва да спазват точно разпоредбата, като споменават, представят или обозначават името и/или търговската марка на спонсора само в началото и/или в края на предаването.
В чл. 17 от ЕКТТ е поставено изискването когато една програма или серия от програми е спонсорирана изцяло или отчасти, тя да бъде ясно идентифицирана като такава по подходящ начин в началото и/или в края на програмата. СЕМ съобрази и Обяснителния доклад към ревизираната ЕКТТ, където също се подчертава необходимостта от ясно идентифициране на спонсорираните програми с цел защита на потребителите.
Като съобрази легалната дефиниция за спонсорство, дадена в Допълнителната разпоредба §1 т. 20 от ЗРТ, СЕМ разгледа начина, по който следва да се представя спонсорът в т.нар. “спонсорски заставки”.
За разлика от рекламата, при излъчването на която основната цел е да насърчи продажбата на стоки и услуги на реламиращия, при спонсорството основната цел е популяризиране в обществото на името, търговската марка, репутацията, дейността или продукцията на спонсора.
Поради това както ЕКТТ, така и ЗРТ, не допускат спонсорираните програми или предавания да подтикват към закупуване на стоки или услуги на спонсора, особено чрез споменаване на тези стоки и услуги в спонсорираните програми, респ. предавания. Ето защо не следва при представянето на спонсора да присъства т.нар. “рекламен апел”, тъй като това би противоречало на императивни правни норми и не съответства на целта на закона.
От друга страна е недопустимо да бъдат изтъквани качествата на продуктите на спонсора, тъй като това би насърчило потребителите към закупуване на тези стоки и усуги и би превърнало спонсорството в реклама.
Съветът за електронни медии смята за необходимо да изброи някои от възможните варианти, които не следва да присъстват при представянето на спонсора, като отмени изречение второ от т.8 и допълни с ново изречение второ т. 8 към решение № 15-00-59 от 08.04.2002 г. В останалата част решението не се изменя и остава в сила.
Предвид изложеното и на основание чл. 32, ал.2 във връзка с чл. 32, ал.4, предл.2 от ЗРТ Съветът за електронни медии
Р Е Ш И:
Изменя и допълва решение № 15-00-59 от 08.04.2002 г., както следва:
1. Изречение второ от т.8 се отменя.
2. Създава се ново изречение второ на т.8 със следното съдържание:
Изречение второ: “При представянето на спонсора от радио- и телевизионните оператори не може да присъства:
покана за закупуване на продукти или ползване на услуги на спонсора;
споменаване или изтъкване по друг начин на качества на продукти или ползване на услуги на спонсора;
адрес, телефон или други форми за контакт, подпомагащи придобиването на продукт или ползване на услуга на спонсора;
В останалата част решение № 15-00-59 от 08.04.2002 г. не се изменя и остава в сила.