Решения Кодекси, споразумения и други Становища Декларации Актове за публично обсъждане Защита на личните данни Невръчени актове
СЕМ за потребителите
Публичен регистър
Решение на СЕМ № 106 от 13.06.2005 г.
Начало » Актове на СЕМ » Решение на СЕМ № 106 от 13.06.2005 г.
15 Юни 2005
Р Е Ш Е Н И Е
№ 106
гр.София, 13.06.2005г..
СЪВЕТЪТ ЗА ЕЛЕКТРОННИ МЕДИИ на свое заседание, проведено на 13.06.2005 г., обсъди въпросите, свързани с обновяването чрез ротация на състава на СЕМ и кои лица следва да участват в предстоящия жребий през ноември 2005 г.
За да постанови своето решение, Съветът за електронни медии взе предвид следното:
1. Конституиране на СЕМ.
В чл.24 от ЗРТ (ДВ,бр.138 от 1998 г.) е предвидено, че Съветът за електронни медии се състои от 9 членове, от които 5 се избират от Народното събрание и 4 се назначават от президента на републиката. Решенията на Народното събрание и указите на президента влизат в сила едновременно. С други думи, по отношение конституирането на СЕМ (НСРТ) законодателят е въвел т.нар. “квотен принцип”.
В тази връзка СЕМ разгледа Решение № 21 от 1996г.на Конституционния съд на Република България по конст.дело № 19/1996г., постановено по искане за обявяване на противоконституционност на голяма част от разпоредбите на ЗРТ от 1996 г.(отм.). В същото решение КС на РБ е приел, че за да се спази принципът на политическия плурализъм, трябва да се изключи възможността една или повече политически сили да институционализират своето предимство в НСРТ. Пак там е казано: “Законодателят е длъжен сред различните възможни модели за създаване на НСРТ да избере този от тях, който в най-голяма степен съответства на характера на органа, неговата независимост и значението му за цялото общество. Извън компетентността на съда е да дава указания за начина на използване на различните принципи (квотен, паритетен, ротационен и др., поотделно или в съчетание) при създаване на независими органи. Във всички случаи обаче спазването на принципа на политическия неутралитет при създаването и функционирането на НСРТ е от решаващо значение за конституционосъобразността на уредбата. “.
В Решение № 10 от 25.06.1999 г. по конст. д. № 36/98 г. КС на РБ отново е обсъдил въпросите относно конституирането на НСРТ и т.нар.”квотен принцип”, като е приел следното: “След новото обсъждане на закона в Народното събрание бе възприет квотен принцип на конституиране на НСРТ, който се създаде чрез две квоти - 5 членове, избирани от Народното събрание, и 4 членове, назначавани от президента. По този начин НСРТ се създава от единствените два органа, пряко избрани от народа - Народното събрание и Президента.”
2. Срок, за който се избират, респ.назначават членовете на СЕМ (мандат).
Принципът на мандатност като принцип, който гарантира стабилност и независимост на публичноправния орган, е въведен в Конституцията спрямо органи на законодателната, изпълнителната и съдебната власт. Този принцип е възприет от законодателя и в ЗРТ с оглед гарантирането на независимостта на СЕМ (НСРТ) като специализиран регулаторен орган.
Съветът за електронни медии е независим специализиран орган, който регулира радио- и телевизионната дейност чрез регистрирането или издаването на лицензии за осъществяване на радио- и телевизионната дейност и чрез упражняването на надзор само върху дейността на радио- и телевизионните оператори за спазване на този закон (Чл. 20 от ЗРТ).
Съгласно разпоредбата на чл. 29, ал.1 от ЗРТ членовете на Съвета за електронни медии се избират или назначават за срок шест години. Следващата ал.2 на чл.29 от ЗРТ предвижда, че едно лице не може да бъде член на Съвета за електронни медии повече от два последователни мандата.
От цитираните текстове следва, че СЕМ е постоянно действащ орган. Мандатът, както и ограничението за два последователни мандата, е въведен по отношение членовете на СЕМ. Наред с това следва се има предвид, че мандатът на член на СЕМ може да бъде прекратен предсрочно само при наличие на някое от основанията, изчерпателно изброени в чл. 30 от ЗРТ (допълнителна гаранция за незцависимостта на СЕМ).
3. Обновяване на състава на СЕМ чрез ротация.
Разпоредбата на чл.29, ал.1, изречение второ от ЗРТ предвижда, че съставът на Съвета за електронни медии се обновява през две години от всяка квота.
В съответствие с цитираното по-горе решение № 21 от 1996 г.КС на РБ в ЗРТ са съчетани двата принципа – квотен и ротационен.
В този смисъл е и Решение № 10 от 25.06.1999 г.на КС на Република България по конст.дело № 36/1998г.(делото е образувано по искане за обявяване на противоконституционност на разпоредби на ЗРТ от 1998 г.):
“Допълнителна гаранция за независимостта на НСРТ е съчетаването на квотния принцип при конституирането на съвета с ротационния принцип на обновяване периодично на членове на съвета, което напълно е възможно да става при различно съотношение на политическите сили в парламента и от друг Президент. Абсурдно е да се приеме, че с всяка промяна на съотношението на политическите сили в управлението на страната ще се поставя въпрос за ново конституиране на НСРТ, което вече реално ще създаде условия за намеса на тези сили в дейността му.”
Съгласно §51 от ПЗР на Закона за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията (ДВ, бр. 96 от 2001 г., изм., бр. 112 от 2001 г., в сила от 5.02.2002 г.) съставът на Съвета за електронни медии през първия мандат след конституирането си се обновява по жребий.
След изтичане на две години съставът на Съвета за електронни медии се обновява с двама представители от квотата на Народното събрание и един от квотата на президента (§51, ал. 3).
След изтичане на 4 години съставът на Съвета за електронни медии се обновява с един представител от квотата на Народното събрание и двама от квотата на президента (§51, ал. 4).
От цитираните разпоредби е видно, че законодателят не определя реда за извършването на самия жребий, както и кои лица следва да участват в жребия – дали всички членове на СЕМ или само тези, по отношение които е изтекъл предвидения от закона срок. В тази връзка следва да се има предвид, че след първото обновяване на СЕМ през м.ноември 2003 г. трима от членовете отпаднаха по силата на жребия (беше прекратен предсрочно мандата им).
Избраните (назначени) нови членове на СЕМ от Народното събрание, съотв. от президента на републиката, имат нов, самостоятелен 6-годишен мандат и по отношение тях не е изтекъл предвидения в § 51, ал.4 от ЗРТ 4-годишен срок (решенията на Народното събрание и указа на президента са постановени на 21.01.2004г., обн.ДВ, бр.8 от 2004г.и влизат в сила едновременно от 21.01.2004г.),т.е. в състава на СЕМ има членове с различен мандат.
Поради това СЕМ обсъди въпроса кои от членовете на Съвета следва да участват в жребия.
Анализирайки на разпоредбите на чл.29, ал.1, изр.второ и на § 51 от ПЗР към ЗРТ, СЕМ прие, че след като законодателят е употребил израза"съставът се обновява", то в този състав на СЕМ влизат всички членове, без значение кога е започнал да тече техният мандат. Поради това в обновяването чрез жребий следва да участват всички членове, а не само някои от тях.
Предвид изложеното и на основание чл.32, ал.1, т.18 във връзка с чл.29, ал.1, изр.второ във връзка с § 51 от ПЗР на ЗРТ Съветът за електронни медии
Р Е Ш И :
Предвиденото в ЗРТ обновяване на състава на СЕМ ще се извърши чрез жребий през м.ноември 2005 г., в който участват всички членове на СЕМ.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България чрез Съвета за електронни медии в 14-дневен срок от датата на съобщаването му.
Председател на СЕМ:
Райчо Райков
№ 106
гр.София, 13.06.2005г..
СЪВЕТЪТ ЗА ЕЛЕКТРОННИ МЕДИИ на свое заседание, проведено на 13.06.2005 г., обсъди въпросите, свързани с обновяването чрез ротация на състава на СЕМ и кои лица следва да участват в предстоящия жребий през ноември 2005 г.
За да постанови своето решение, Съветът за електронни медии взе предвид следното:
1. Конституиране на СЕМ.
В чл.24 от ЗРТ (ДВ,бр.138 от 1998 г.) е предвидено, че Съветът за електронни медии се състои от 9 членове, от които 5 се избират от Народното събрание и 4 се назначават от президента на републиката. Решенията на Народното събрание и указите на президента влизат в сила едновременно. С други думи, по отношение конституирането на СЕМ (НСРТ) законодателят е въвел т.нар. “квотен принцип”.
В тази връзка СЕМ разгледа Решение № 21 от 1996г.на Конституционния съд на Република България по конст.дело № 19/1996г., постановено по искане за обявяване на противоконституционност на голяма част от разпоредбите на ЗРТ от 1996 г.(отм.). В същото решение КС на РБ е приел, че за да се спази принципът на политическия плурализъм, трябва да се изключи възможността една или повече политически сили да институционализират своето предимство в НСРТ. Пак там е казано: “Законодателят е длъжен сред различните възможни модели за създаване на НСРТ да избере този от тях, който в най-голяма степен съответства на характера на органа, неговата независимост и значението му за цялото общество. Извън компетентността на съда е да дава указания за начина на използване на различните принципи (квотен, паритетен, ротационен и др., поотделно или в съчетание) при създаване на независими органи. Във всички случаи обаче спазването на принципа на политическия неутралитет при създаването и функционирането на НСРТ е от решаващо значение за конституционосъобразността на уредбата. “.
В Решение № 10 от 25.06.1999 г. по конст. д. № 36/98 г. КС на РБ отново е обсъдил въпросите относно конституирането на НСРТ и т.нар.”квотен принцип”, като е приел следното: “След новото обсъждане на закона в Народното събрание бе възприет квотен принцип на конституиране на НСРТ, който се създаде чрез две квоти - 5 членове, избирани от Народното събрание, и 4 членове, назначавани от президента. По този начин НСРТ се създава от единствените два органа, пряко избрани от народа - Народното събрание и Президента.”
2. Срок, за който се избират, респ.назначават членовете на СЕМ (мандат).
Принципът на мандатност като принцип, който гарантира стабилност и независимост на публичноправния орган, е въведен в Конституцията спрямо органи на законодателната, изпълнителната и съдебната власт. Този принцип е възприет от законодателя и в ЗРТ с оглед гарантирането на независимостта на СЕМ (НСРТ) като специализиран регулаторен орган.
Съветът за електронни медии е независим специализиран орган, който регулира радио- и телевизионната дейност чрез регистрирането или издаването на лицензии за осъществяване на радио- и телевизионната дейност и чрез упражняването на надзор само върху дейността на радио- и телевизионните оператори за спазване на този закон (Чл. 20 от ЗРТ).
Съгласно разпоредбата на чл. 29, ал.1 от ЗРТ членовете на Съвета за електронни медии се избират или назначават за срок шест години. Следващата ал.2 на чл.29 от ЗРТ предвижда, че едно лице не може да бъде член на Съвета за електронни медии повече от два последователни мандата.
От цитираните текстове следва, че СЕМ е постоянно действащ орган. Мандатът, както и ограничението за два последователни мандата, е въведен по отношение членовете на СЕМ. Наред с това следва се има предвид, че мандатът на член на СЕМ може да бъде прекратен предсрочно само при наличие на някое от основанията, изчерпателно изброени в чл. 30 от ЗРТ (допълнителна гаранция за незцависимостта на СЕМ).
3. Обновяване на състава на СЕМ чрез ротация.
Разпоредбата на чл.29, ал.1, изречение второ от ЗРТ предвижда, че съставът на Съвета за електронни медии се обновява през две години от всяка квота.
В съответствие с цитираното по-горе решение № 21 от 1996 г.КС на РБ в ЗРТ са съчетани двата принципа – квотен и ротационен.
В този смисъл е и Решение № 10 от 25.06.1999 г.на КС на Република България по конст.дело № 36/1998г.(делото е образувано по искане за обявяване на противоконституционност на разпоредби на ЗРТ от 1998 г.):
“Допълнителна гаранция за независимостта на НСРТ е съчетаването на квотния принцип при конституирането на съвета с ротационния принцип на обновяване периодично на членове на съвета, което напълно е възможно да става при различно съотношение на политическите сили в парламента и от друг Президент. Абсурдно е да се приеме, че с всяка промяна на съотношението на политическите сили в управлението на страната ще се поставя въпрос за ново конституиране на НСРТ, което вече реално ще създаде условия за намеса на тези сили в дейността му.”
Съгласно §51 от ПЗР на Закона за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията (ДВ, бр. 96 от 2001 г., изм., бр. 112 от 2001 г., в сила от 5.02.2002 г.) съставът на Съвета за електронни медии през първия мандат след конституирането си се обновява по жребий.
След изтичане на две години съставът на Съвета за електронни медии се обновява с двама представители от квотата на Народното събрание и един от квотата на президента (§51, ал. 3).
След изтичане на 4 години съставът на Съвета за електронни медии се обновява с един представител от квотата на Народното събрание и двама от квотата на президента (§51, ал. 4).
От цитираните разпоредби е видно, че законодателят не определя реда за извършването на самия жребий, както и кои лица следва да участват в жребия – дали всички членове на СЕМ или само тези, по отношение които е изтекъл предвидения от закона срок. В тази връзка следва да се има предвид, че след първото обновяване на СЕМ през м.ноември 2003 г. трима от членовете отпаднаха по силата на жребия (беше прекратен предсрочно мандата им).
Избраните (назначени) нови членове на СЕМ от Народното събрание, съотв. от президента на републиката, имат нов, самостоятелен 6-годишен мандат и по отношение тях не е изтекъл предвидения в § 51, ал.4 от ЗРТ 4-годишен срок (решенията на Народното събрание и указа на президента са постановени на 21.01.2004г., обн.ДВ, бр.8 от 2004г.и влизат в сила едновременно от 21.01.2004г.),т.е. в състава на СЕМ има членове с различен мандат.
Поради това СЕМ обсъди въпроса кои от членовете на Съвета следва да участват в жребия.
Анализирайки на разпоредбите на чл.29, ал.1, изр.второ и на § 51 от ПЗР към ЗРТ, СЕМ прие, че след като законодателят е употребил израза"съставът се обновява", то в този състав на СЕМ влизат всички членове, без значение кога е започнал да тече техният мандат. Поради това в обновяването чрез жребий следва да участват всички членове, а не само някои от тях.
Предвид изложеното и на основание чл.32, ал.1, т.18 във връзка с чл.29, ал.1, изр.второ във връзка с § 51 от ПЗР на ЗРТ Съветът за електронни медии
Р Е Ш И :
Предвиденото в ЗРТ обновяване на състава на СЕМ ще се извърши чрез жребий през м.ноември 2005 г., в който участват всички членове на СЕМ.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България чрез Съвета за електронни медии в 14-дневен срок от датата на съобщаването му.
Председател на СЕМ:
Райчо Райков