Становище

Начало » Актове на СЕМ » Становище
02 Юли 2009

С Т А Н О В И Щ Е


Съветът за електронни медии оценява важната роля на медиите в съвременното общество, особено по време на избори.
СЕМ осъзнава своята обществена отговорност да съдейства чрез надзорната си дейност за законосъобразното отразяване на предизборната кампания от радио- и телевизионните оператори.
На свое заседание, проведено на 18.05.2009 г., като взе предвид разпоредбите на чл. 11, ал.1 и чл.чл.39 – 41 от Конституцията на Република България; на чл.8, ал.1; чл.10, ал.1; чл.17, ал.1; чл.32, ал.2; чл.33, т.1, т.2 и т.3; чл.54 и чл.86 от Закона за радиото и телевизията, чл.чл. 60 – 79 от Закона за избиране на членове на Европейския парламент от Република България; чл.39, ал.1 от Закона за интеграция на хората с увреждания; Решение № 24 от 9.04.2009 г. на ЦИКЕП; Препоръка № R (99) 15 на Съвета на Европа относно мерките за отразяване на предизборни кампании и избори в медиите и Препоръка № R (97) 20 на Съвета на Европа относно езика на омразата, прие следното становище относно отразяването на предизборната кампания от радио- и телевизионните оператори за избиране на членове на Европейския парламент от Република България в периода от 17 май 2009 г. до 24 часа на 6 юни 2009 г.:

1. В своята дейност радио- и телевизионните оператори са независими от политическа и икономическа намеса.
2. При осъществяването на своята дейност в периода на предизборната кампания радио- и телевизионните оператори се ръководят от следните принципи:
 гарантиране на правото на свободно изразяване на мнение;
 гарантиране на правото на информация;
 запазване на тайната на източника на информация;
 защита на личната неприкосновеност на гражданите;
 недопускане на предавания, внушаващи нетърпимост между гражданите;
 недопускане на предавания, които противоречат на добрите нрави, възхваляват или оневиняват жестокост или насилие или подбуждат към ненавист въз основа на расов, полов, религиозен или национален признак;
 гарантиране на правото на отговор;
 гарантиране на авторските и сродните им права в предаванията и програмите;
 съхраняване на чистотата на българския език.
3. При отразяването на предизборната кампания радио- и телевизионните оператори се придържат към принципите на обективност, балансираност и безпристрастност.
4. В периода на предизборната кампания радио- и телевизионните оператори трябва да не допускат излъчването на предавания, които съдържат враждебна реч. По време на кампанията радио- и телевизионните оператори трябва да призовават участниците да водят кампанията в рамките на добрия тон, взаимната етика, толерантността и уважението към чуждото мнение.
5. В периода на предизборната кампания радио- и телевизионните оператори не бива да допускат в новинарски емисии и актуално – публицистични предавания привилегировано отношение към държавните и местните органи на власт и самоуправление. Същото се отнася и към останалите видове предавания, които не са пряко свързани с кампанията, но също биха могли да повлияят върху нагласата на избирателите.
6. Предизборната кампания по БНР и БНТ се отразява чрез клипове, диспути, хроники и други форми.
7. БНТ трябва да осигури по подходящ начин в предизборните диспути възможност на хората със специфични възможности да се запознават с излъчваните послания, като въведе съответните мерки – жестомимичен превод, субтитри или други.
8. При накърняване на правата и доброто име на кандидат, правото на отговор по чл.18 от Закона за радиото и телевизията се реализира чрез искане до съответния радио- и телевизионен оператор в срок до 24 часа след излъчването на предаването.
9. Закупуването на рекламно време от регистрираните за изборите на членове на Европейския парламент от Република България политически партии, коалиции или инициативни комитети се извършва при условия, които:
 дават възможност за равнопоставеност на всички участващи в изборите политически формации и при еднакви тарифи за заплащане;
 позволяват на обществеността да бъде уведомена, че посланието представлява платена политическа реклама.
10. По време на предизборната кампания радио- и телевизионните оператори трябва да обособяват платената политическа реклама в отделни рекламни блокове, различни от рекламните блокове, които съдържат търговска реклама, със съответните обозначения. Ограниченията в обема рекламно време, който имат право да излъчват операторите съгласно разпоредбата на чл.86, ал.1 и ал.4 от ЗРТ, се отнася единствено до търговската реклама. В това ограничение не попада политическата реклама.
11. Радио- и телевизионните оператори излъчват предизборни послания с уредени предварително авторски и сродни на тях права.
12. Радио- и телевизионните оператори носят отговорност за съдържанието на програмите, предоставени от тях за разпространение.


Становището е прието с шест гласа „за”, трима от членовете на СЕМ не присъстват на заседанието.



Доц. д-р Маргарита Пешева
Председател на СЕМ