Медийна грамотност

Начало » Медийна грамотност

В Съвета за електронни медии на работна среща бяха отчетени резултатите от тримесечната кампания за медийна грамотност с излъчване на аудио-визуалния клип на СЕМ „Провери, преди да се довериш!“.
Клипът получи широко разпространение през ефира на обществените БНТ и БНР и медиите от Асоциацията на българските радио и телевизионни оператори АБРО.
По данни на АБРО клипът е бил излъчен 1681 пъти в радиостанциите от групата Радио Плей Медия, 178 пъти в каналите на Нова Броудкастинг груп ЕООД, 531 пъти в каналите на БТВ Медиа Груп ЕАД и 336 пъти в телевизионната програма BULGARIA ON AIR.
810 пъти е прозвучало посланието „Провери, преди да се довериш“ във всички ефирни програми на БНР, а в онлайн платформите на общественото радио посланията за медийна грамотност са получили по 5 хиляди прочитания.
Клипът, който разяснява опасностите от дезинформацията, онлайн измамите и кибертормоза, е излъчен 50 пъти в програмите на БНТ като кампанията е съпътствана с репортажи по темата за медийната грамотност и рубриката за проверка на факти в обществената телевизия.
Успехът на кампанията с аудио-визуалния клип е резултат от целенасочената работа и ангажираност на всички членове на Съвета за електронни медии по темата медийна грамотност. На работната среща със страните по Меморандума за медийната грамотност бяха обсъдени възможни следващи разговори за продължаване на инициативите с Министерство на културата, изработване на календар със събития и дейности, в които ще могат да се включат партньорите по Меморандума.



От днес, 27 юни 2024 г., Съветът за електронни медии започна тримесечна информационна кампания за повишаване на медийната грамотност чрез разпространение на аудио- и аудиовизуален клип, изготвен по поръчка на регулатора.
Клипът е насочен към различни публики и предупреждава потребителите за опасностите, които крият фалшивите новини, дезинформацията и кибертормозът. Посланието на видеоклипа е „Провери, преди да се довериш“.

Клипът има версия със субтитри за хората със специални потребности.

За всички, които искат да се включат в кампанията (линк)
 

 

Какво е медийна грамотност?

Медийната грамотност се отнася до уменията, знанията и разбирането, които ни позволяват да използваме медиите ефективно и безопасно.

Смартфоните, таблетите и телевизорите с възможност за връзка с интернет все повече са част от ежедневието ни и оказват влияние върху изборите, които правим. Следователно, компетентността ни в работата с медиите е от толкова голямо значение, колкото четенето и писането.
Медийната грамотност ни позволява да разбираме медиите, да ги използваме разумно и да оценяваме рисковете.



Съветът за електронни медии в усилията си да подпомага медийната грамотност на потребителите на медийни услуги, обръща внимание върху тенденцията за използване на различни дезинформационни наративи за предстоящите европейски и парламентарни избори. Във връзка с това гражданите могат да получат повече информация на специализирания портал на Европейската комисия, на сайта на Българо-румънската обсерватория за дигитални медии, както и на сайта на Европейската дигитална медийна обсерватория.


Специализирания портал
на Европейската комисия




Българо-румънската
обсерватория за дигитални медии




Европейската дигитална
медийна обсерватория


 
 


Комуникационна кампания за по-добра осведоменост за дезинформация във връзка с изборите за Европейски парламент


Европейската комисията предприе поредица от действия за повишаване на осведомеността относно рисковете от дезинформация, манипулиране на информация и външна намеса в изборите за Европейски парламент.
Комисията заедно с Групата на европейските регулатори за аудиовизуални медийни услуги (ERGA), от която Съветът за електронни медии е част, стартира съвместна комуникационна кампания за информиране на гражданите относно свързаните рискове, насърчаване на критичното мислене и предоставяне на практически съвети за идентифицирането и ограничаването на дезинформацията.
Изработен е видеоклип на български и на другите официални езици в Европейския съюз, който ще бъде излъчван във всички държави членки.





Повече информация относно медийната грамотност (документи и инициативи):


 Европейска комисия
БНР Фактчек
МеГра БНТ